Soru:
Ahilik teşkilatında esnaf ve sanatkârlara iş yerlerinde yamak, çırak, kalfa ve usta hiyerarşisine göre mesleğin incelikleri öğretilmiştir. Akşamları ise ahi konuk ağırlama ve toplantı yerlerinde ahlaki ve terbiyevi bir eğitim uygulanmıştır. Böylece Türk esnaf ve sanatkârı arasında güçlü bir dayanışma ve yardımlaşma oluşturulmuştu. Bunun sonucu olarak Bizans sanatkârlarıyla rekabet edebilecek bir seviyeye çıkılmıştı. Ahilikte dinî esaslara, örf ve âdetlere dayalı meslek içi ilişkilerin düzenlendiği usta, kalfa ve çırak üçgeni içerisinde karşılıklı sevgi ve saygının egemen olduğu bir anlayış gelişmişti.
Bu parçadan hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılabilir?
Açıklama:
1. Adım: Parçada ahilikteki eğitim sisteminin yanı sıra toplumsal yardımlaşmanın da vurgulandığı belirtiliyor.
2. Adım: Bu yardımlaşmanın sonucu olarak Türk esnaf ve sanatkârının Bizans sanatkârlarıyla rekabet edebilecek bir seviyeye çıktığı belirtiliyor.
3. Adım: Ahilikte dinî esaslara ve örf ve âdetlee göre usta, kalfa, çırak üçgeni içerisinde karşılıklı sevginin ve saygının egemen olduğu bir anlayış olduğu belirtiliyor.
Sonuç: Buna göre ahilik sadece bir eğitim kurumu değil, aynı zamanda toplumsal yapıyı da dengeleyen bir kurumsal yapıdır.
Cevap: D) Ahilik bir eğitm kurumu olmanın yanınıda toplumsal yapıyı dengeleyen kurumsal bir yapıdır.