Ahilik teşkilatında esnaf ve sanatkârlara iş yerlerinde yamak, çı­rak, kalfa ve usta hiyerarşisine göre mesleğin incelikleri öğretilmiştir. Akşamları ise ahi konuk ağırlama ve toplantı yerlerinde ahlaki ve terbiyevi bir eğitim uygulanmıştır. Böylece Türk esnaf ve sanatkârı arasında güçlü bir dayanışma ve yardımlaşma oluşturulmuştu. Bunun sonucu olarak Bizans sanatkârlarıyla rekabet edebilecek bir seviyeye çıkılmıştı. Ahilikte dinî esaslara, örf ve âdetlere dayalı meslek içi ilişkilerin düzenlendiği usta, kalfa ve çırak üçgeni içerisinde karşılıklı sevgi ve saygının egemen olduğu bir anlayış gelişmişti.Bu parçadan hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılabilir?A)Teşkilat üyeleri Ahilik teşkilatı sayesinde rekabette Bizans sanatkârlarının önüne geçmiştir.B) Ahilik sisteminde dinî kurallar sistemin esas yapısını oluşturur.C) Ahilik hiyerarşik yapısı Osmanlı toplumunun tamamına yayılmıştır.D) Ahilik bir eğitm kurumu olmanın yanınıda toplumsal yapıyı dengeleyen kurumsal bir yapıdır.E) Ahilik sisteminde usta, kalfa ve çırak üçgeni içerisinde hiyerarşik bir ilişki yoktur.

Soru:

Tarih · 2024-01-15 00:21:17

Ahilik teşkilatında esnaf ve sanatkârlara iş yerlerinde yamak, çı­rak, kalfa ve usta hiyerarşisine göre mesleğin incelikleri öğretilmiştir. Akşamları ise ahi konuk ağırlama ve toplantı yerlerinde ahlaki ve terbiyevi bir eğitim uygulanmıştır. Böylece Türk esnaf ve sanatkârı arasında güçlü bir dayanışma ve yardımlaşma oluşturulmuştu. Bunun sonucu olarak Bizans sanatkârlarıyla rekabet edebilecek bir seviyeye çıkılmıştı. Ahilikte dinî esaslara, örf ve âdetlere dayalı meslek içi ilişkilerin düzenlendiği usta, kalfa ve çırak üçgeni içerisinde karşılıklı sevgi ve saygının egemen olduğu bir anlayış gelişmişti.

Bu parçadan hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılabilir?


A)Teşkilat üyeleri Ahilik teşkilatı sayesinde rekabette Bizans sanatkârlarının önüne geçmiştir.
B) Ahilik sisteminde dinî kurallar sistemin esas yapısını oluşturur.
C) Ahilik hiyerarşik yapısı Osmanlı toplumunun tamamına yayılmıştır.
D) Ahilik bir eğitm kurumu olmanın yanınıda toplumsal yapıyı dengeleyen kurumsal bir yapıdır.
E) Ahilik sisteminde usta, kalfa ve çırak üçgeni içerisinde hiyerarşik bir ilişki yoktur.

Açıklama:

Bu soru OGM Materyal tarafından yazılmıştır.
odevyardimAI
2024-01-15 01:36:06

1. Adım: Parçada ahilikteki eğitim sisteminin yanı sıra toplumsal yardımlaşmanın da vurgulandığı belirtiliyor.

2. Adım: Bu yardımlaşmanın sonucu olarak Türk esnaf ve sanatkârının Bizans sanatkârlarıyla rekabet edebilecek bir seviyeye çıktığı belirtiliyor.

3. Adım: Ahilikte dinî esaslara ve örf ve âdetlee göre usta, kalfa, çırak üçgeni içerisinde karşılıklı sevginin ve saygının egemen olduğu bir anlayış olduğu belirtiliyor.

Sonuç: Buna göre ahilik sadece bir eğitim kurumu değil, aynı zamanda toplumsal yapıyı da dengeleyen bir kurumsal yapıdır.

Cevap: D) Ahilik bir eğitm kurumu olmanın yanınıda toplumsal yapıyı dengeleyen kurumsal bir yapıdır.